YOSEMITE

Kyllä siinä näköjään puoli vuotta meni, että pääsin yli menetetyistä kuvista ja pystyin palaamaan jenkkimuisteluiden ääreen. Olen toki silmäillyt kuvia välillä ja sain tehtyä Grand Canyonista, Californian graffiteista sekä Venicestä jo jututkin, mutta muuten on vain ahdistanut kuviin koskeminen kaikin tavoin. Nyt kuitenkin yhtenä päivänä avasin jenkeistä säilyneet kuvat vähän vahingossakin ja totesin, että siellä onkin aika monta kivaa kuvaa räpsitty. Kertaheitolla kävin sitten nämä Yosemiten kuvat läpi ja niitä oli niin paljon hyviä kuvia etten meinannut millään saada näitä karsittua. Nyt en malta odottaa seuraavaa rauhallista hetkeä jolloin saisin käytyä loputkin kuvat läpi, jopa ne San Franciscon. Mutta nyt Yosemiteen!

Mun täytyy myöntää, etten ennen viime vuotta osannut sanoa yhtään missä Jenkeissä on mikäkin. Kartalle osasin sijoittaa New Yorkin, Floridan ja Californian. Luulin oikeasti jopa Texasin olevan jossain Kanadan rajalla.. Aikaisemmin ei ole ollut mitään tarvetta tutkailla Jenkkien karttaa enkä selvästi niin sitten ollut tehnytkään. Tutkailin kuitenkin ennen meidän reissua googlemapsin kautta mestoja ja tajusin, että suunniteltu ajoreitti San Franciscoon sivuaa Yosemitea. Googlettelin mestasta kuvia ja huutelin tytöille, että meidän on ihan pakko mennä tonne. Onneksi mimmit innostu ajatuksesta yhtä paljon kuin mä ja saatiin ängettyä vielä kyseinen luonnonpuistokin meidän matkasuunnitelmiin.

Ideana oli ajaa luonnonpuiston itäpuolelta Mono Lakelle asti ja sieltä sitten koko puiston läpi Yosemite Valleyhin. Pari päivää ennen reissua kuitenkin alkoivat tuhoisat metsäpalot, joista uutisoitiin jopa täällä Suomessa. Lähdettiin reissuun ja päätettiin katsastaa tilanne paikan päällä Jenkkilässä pari päivää etukäteen. Selvisi, että juuri tämä kyseinen tie mitä aiottiin ajaa Mono Lakelta on suljettu kokonaan palojen vuoksi. Peruttiin sitten alkuperäinen hotelli ja muutettiin reitti niin, että päästiinkin länsipuolelta alhaalta Yosemiteen. Samalla päästiin käymään Mariposa Grovessa josta löytyy niitä kuuluisia jättiläispunapuita.

Alkuperäisten suunnitelmien peruuntuminen olikin lopulta aika hyvä juttu sillä nähtiin todennäköisesti enemmän ja siistimpiä juttuja näin päin. Ajomatkat pysyivät sopivan mittaisina ja päivä meni ihan putkeen muutenkin. Nähtiin metsäpalot valtavan metsästä nousevan savupilven muodossa, mutta ne eivät muuten näkyneet ollenkaan puiston toiminnassa ja suljetuista teistä oli todella hyvin informoitu kaikkialla sekä opastettu vaihtoehtoisille reiteille. Myöskään ilman näitä suuria metsäpaloja jättiläispuut eivät edes kasvaisi, sillä ne tarvitsevat lisääntyäkseen ja kasvakseen tulen tuomaa kuumuutta. Mariposa Grovesta löytyi Grizzly Giant joka on 63 metriä pitkä ja ympärysmitaltaan noin 30 metriä iso punapuu, jonka oksatkin ovat paksumpia kuin yksikään Suomessa kasvava puu. Täällä sijaitsee myös ainoa elossa oleva tunnelipuu, jonka tunneli on kaiverrettu jo vuonna 1895.

Ajeltiin Glacier Pointille ihailemaan kaunista laaksoa ja huimia näkymiä. Ehdottomasti parasta täällä onkin juuri se, että pääset oikeasti autolla joka paikkaan ihan viereen. Tietty puistossa on paljon upeita paikkoja, jotka ovat patikointien päässä, mutta varsinkin meille lyhyellä aikataululla kuljettaessa autoilu näköalapaikalta toiseen oli luksusta. Matkan varrella tuli nähtyä vaikka mitä kojooteista, peuroihin ja tieltä ulosajaneisiin kiinalaisiin asti. Eväitä kannattaa pakata mukaan ja paikalle saapua jo heti aamusta, ehdottomasti käymisen arvoinen paikka ja varsinkin Grand Canyonin jälkeen paikka loi hyvän kotrastin rauhallisuudella ja seesteisyydellä.

FAKTAT

Missä: Kaliforniassa

Miten pääsee helpoiten: Omalla autolla joko Los Angelesista (vähän alle 5h), San Fransiscosta (reilu 3h) tai Las Vegasista (reilu 5h).

Majoitus: Lodgeja sekä leirintäalue, luonnossa telttailuun pitää hakea backcountry permit.

Mitä tehdä ja kuinka kauan: Mariposa Grove (jättipuita), Glacier Point (se kuuluisin Yosemiten näkymä), Yosemite Valley (palvelut, leirintäalue, paljon lyhyempiä valmiiksi merkittyjä reittejä vesiputouksille ja ympäristöön). Ajettiin itse päivässä nämä kaikki läpi, mutta aika kiireellä mentiin, varaisin itse 2-3 päivää ainakin, varsinkin jos aktiviteetit tai vaellusreitit kiinnostavat.

Palvelut: Lodgeja, ravintoloita, vessat, hyvät palvelut.

Hyödyllisiä linkkejä: Yosemiten virallinen kotisivu

yosemite, usa, national park
yosemite, usa, national park, glacier point
yosemite, usa, national park, mariposa grove, redwoods
yosemite, tunnel view, usa, roadtrip