KUNGSLEDENIN PIENI HIIHTOVAELLUS

Saavuttiin auringon laskettua paikalle ja saatiin Hemavanin päässä yhteyshenkilöltä tiedot majoituksesta ja mietittiin mitä tehtäisiin. Oltiin kuultu Kungsledenin tunturimökistä, jonne haluttiin ehdottomasti päästä yöpymään. Mietittiin aikamme moottorikelkkoja, mutta lumitilanne ja Antin hiihtointoilun takia päädyttiinkin hiihtämään. Ensimmäinen yö otettiin kuitenkin ihan rennosti Trolltunetin mukavassa mökissä, käytiin syömässä, saunottiin oikein pitkään ja mentiin ajoissa nukkumaan. Aamulla suunnattiin ennen auringonnousua hakemaan suksia ja lähdettiin hiihtämään rinnettä ylös.

Suosittu 400km vaellusreitti Kungsleden alkaa tai loppuu Hemavaniin (toinen pää on Abiskossa). Hemavanista on noin 13 km matka Kungsledenin ensimmäiselle tunturimökille, meillä tuli päälle muutama lisäkilometri siksi että hiihtäminen suoraan oli umpihangen vuoksi jyrkissä mäissä haasteellista ja omilla taidoillani täysin mahdotonta. En ole eläissäni laskenut suksilla mäkeä ja selässä olevat rinkat eivät varsinaisesti auttaneet tasapainon löytämisessä. Mennessä useampi pyllähdys syvään lumeen johtivat pieneen kiukkukohtaukseen, mutta sitkeästi jatkoin eteenpäin, sillä minähän en luovuta. Maisemat muuttuivatkin todella upeiksi ja hieman ehdin haaveilla saman reissun tekemisestä auringonpaisteessa, jolloin kaikki ympärillä olevat huiput olisi päässyt näkemään. Päivän alkaessa pimentyä ilmestyi näkökenttään tunturimökkikin, ja fiilis oli väsynyt, mutta onnellinen. Mökistä ja meidän varustuksesta saatte lukea lisää seuraavassa postauksessa.

Takaisin tulo olikin sitten paljon kivuttomampi kun tiesi millainen matka oli edessä ja osasi henkisesti varautua haasteeseen. Reissun jälkeen tunsi kyllä hiihtäneensä 30km ja olen todella tyytyväinen, että saatiin käyttöön ihan super hyvät sukset nousukarvoineen kaikkineen. Helpottivat ihan mielettömästi hiihtelyä.

Mitä kannattaa ottaa huomioon jos haluaa vastaavanlaiselle reissulle?

1. Hyvät vaatteet ovat kaiken a ja o, tekevät matkasta mukavamman, eikä tarvitse pelätä reissun loppumista varusteiden takia. Meillä oli alimpana merinovillakerrastot, päällä tekninen paita ja jalassa molemmilla Sastan Sarkahousut (parhaat housut talviretkeilyyn IKINÄ), ja vedenpitävät takit. Lisäksi oli kevytuntsikat repussa sekä vaihtokerrastot ja vaihtosukat. Keli on vain muutaman asteen miinuksella, joten aika kevyellä varustuksella mentiin.

2. Suunnittele reitti hyvin, hanki kartta, varmista, että joku tietää minne olet menossa. Kungsleden on todella hyvin merkitty ja tiheästi olleet punaiset ruksit näkyivät heikossakin kelissä hyvin. Meillä oli lisäksi ihan perinteinen kartta mukana ja hyvät ohjeet Hemavanin yhteyshenkilöltä. Hän myös tiesi pääpiirteittäin, koska odottaa meitä takaisin. Jos jotain olisi vaikka sattunut.

3. Hiihdä omien taitojesi mukaan, jos et ole varma jostain reitistä etsi parempi (älä siis poistu merkityltä reitiltä vaan lähinnä jos on vaikka jyrkkä lasku niin etsi parempi paikka mennä alas). Mene omaan tahtiin äläkä ota turhia riskejä. Jos taas matkanteko tuntuu ylivoimaiselta tai sää muuttuu radikaalisti on vain typerää jatkaa kohti tuntematonta. Omaa vaistoa on hyvä kuunnella. Meillä oli reitillä yksi kapea jyrkkä nousu ja takaisin tullessa tiesin etteivät omat taitoni riitä sen alas tulemiseen, joten nappasin sukset pois jaloista istuin niiden päälle ja laskin pyllymäkeä ihan surutta.

4. Pidä lyhyitä taukoja useasti, ota mukaan tarpeeksi vettä ja suklaata tuomaan energiaa. Meillä on kahden litran juomarakot, joissa letkukaan ei jäädy kunhan muistaa puhaltaa veden takaisin pussiin aina juomisen jälkeen.

5. Asennoidu siihen, että sää voi muuttua, varustaudu sen mukaisesti ja muista että tarkoituksena on nauttia ulkoilmasta.

WINTER VAN HIIHTO WINTER VAN HIIHTO WINTER VAN HIIHTO WINTER VAN HIIHTO WINTER VAN HIIHTO WINTER VAN HIIHTO WINTER VAN HIIHTO KUNGSLEDEN KUNGSLEDEN WINTER VAN HIIHTO