SIMILAN ISLANDS

Päästiin reissussa Raya Diversin mukana kahdelle sukellusretkelle. Näistä molemmat olivat ihan ehdottomasti matkan kohokohtia ja hurahdin niin pahasti tohon snorklaukseen, että joudun ehkä hankkimaan jotkut kunnolliset välineet mun kuuden euron snorklaussetin tilalle. En siis voi sukeltaa syvälle ollenkaan korvani takia, mikä on äärimmäisen harmi sillä laitesukellusta altaassa kokeilleena se vaikutti törkeän siistiltä. Tämä snorklaus oli kuitenkin paljon siistimpää kuin olin osannut kuvitella ja saattoivat nämä maailman upeimmiksi sukelluspaikoiksi rankatut mestatkin vaikuttaa asiaan.

IMG_1372 PB180511 PB180576 IMG_1366 PB180558

Kolmantena reissupäivänä meillä oli Similanin saarille suunnattu retki, jota varten meidät noudettiin jo aamulla puoli kuuden maissa hotellilta. Näissä valmiissa retkissä on aina mukana kuljetukset hotellilta kohteeseen, mikä on erittäin jees. Meidän hotelli oli kuitenkin kaukaisin mahdollinen ja siksi matka Khao Lakin satamaan kesti pari tuntia. Siitä jatkettiin tukialuksella Similanille asti, syötiin aamiaista veneessä, itse otin päikkärit kannella, katsottiin välineet kuntoon ja kuunneltiin käytännön ohjeita.

IMG_1377 PB180562 IMG_1389 PB180564 IMG_1400

Similan saaret ovat yhdeksän saaren muodostama kansallispuistoalue, joiden nimi Similankin tarkoittaa juurikin numeroa yhdeksän. Meidän pääkohde tuolla oli Ko Bangu eli saari numero yhdeksän. Hirveästi ysejä nyt tässä heh, kyseinen numerohan sattuu olemaan Thaimaassa noin muutenkin suosittu onnennumero, joten taidan olla 9.9 syntyneenä erityisen onnekas. Similanilla on Thaimaan kirkkaimmat vedet näkyvyyden ollessa noin 30 metriä ja alueelta löytyy valtava määrä nähtävää. Vaikka olisi kerran täällä jo käynytkin niin aivan varmasti löytyy nähtävää vielä vaikka kuinka moneksi kerraksi.

IMG_1405 PB180593 PB180655 PB180889 PB180597

Eli tosiaan rantauduttiin ensin Ko Bangulle ja käytiin siinä harjoittelemassa snorklausta rannasta käsin, sen jälkeen syötiin tukialuksella lounas ja mentiin vähän matkan päähän snorklaamaan veneestä käsin. Odotettiin ehkä hieman värikkäämpää maisemaa, mutta kuulemma ne värikkäät korallit löytyvät syvemmältä ja rauhallisemmista osia saaria. Ai miten niin olen katsonut liikaa pientä merenneitoa, kun odotukset on jotain tätä vastaavaa. Nähtiin kuitenkin iso merikilpikonna, joka nousi meidän iloksi vielä pintaan haukkaamaan ilmaakin ja tietysti paljon erilaisia kaloja. Oli jotenkin ihan epätodellista siellä pinnan alla mennä täysin omassa maailmassa.

PB180535 PB180726 PB180796 PB180602 PB180769 PB180730 PB180775 PB180753 PB180805 PB180835 PB180792

Paluumatkalla nautittiin täydellisestä auringonlaskusta, viilenevästä illasta sekä vietettiin laatuaikaa kannella jutellen oppaiden ja muiden matkalaisten kanssa. Että terveisiä vaan sinne Thaikkuihin Raya Diversin tyypeille ja kiitoksia ihan täydellisestä päivästä sekä hyvästä seurasta.

IMG_1470 IMG_1465 IMG_1443 IMG_1452 IMG_1438 IMG_1426

Kamerana veden alla mulla oli mukana blogin kautta matkalle saatu Olympus Tough TG-3, jossa oli laajakulmalisäke. Se oli kyllä ihan paras tuolla reissussa ja kuvalaatukin yllätti. Näitä sukelluskuvia on vaikka kuinka paljon jäljellä, joten saatan tehdä jonkun koosteen ja kertoa samalla vaikka tuosta kamerasta teille lisää. Pyysin myös lainaan mun hyvältä ystävältä Gopron, jolla Kea kuvaili pääasiassa videota.