SWINICA - TATRAVUORET

EUROOPAN ROAD TRIP - PÄIVÄ 5

Reitti Kasprowy Wierchiltä kulkee Swinican huipun kautta, ajattelin alunperin että tuskin reitti on mikään kovin paha kun nousua ei tullut muutamia satoja metrejä enempää. Kuinka väärässä voikin ihminen olla. Alku oli sinänsä ihan ok loivaa nousua polkua pitkin, reitti muuttui hiljalleen kiviseksi ja jatkui kivistä muodostuneena polkuna. Sitten päästiinkin Swinicalle, jonka kohdalla alkoi kiipeäminen, suurin osa 316 metrin noususta kiivettiin vain rehellisesti ylös pitkin kivikkoista ja jyrkkää kalliota. Huipulle päästäkseen reitti kiertää vuoren etelän puolelta melkein täysin toiselle puolelle nousten aika rajusti koko ajan. Saatiin heti esimakua ketjuista ja itsellä alkoi todella korkeanpaikankammo iskeä. Antti kuitenkin tsemppasi ja tiesin huipun olevan ihan vieressä ja ajattelin jotenkin reitin olevan siitä eteenpäin helpompi. Päästiin huipulle ja juuri ennen sitä koko vuori kietoutui sankkaan sumuun pilvien ympäröidessä meidät. Emme siis nähneet huipulta yhtään mitään, tyypillistä.

Pienen tauon jälkeen sumussa alettiin etsiä reittiä ja kohtaa mistä se jatkuu eteenpäin, ei löydetty, eikä kumpikaan meistä ollut nähnyt siitä vilaustakaan matkalla ylös. Kierrettiin vaikka kuinka monta kertaa huippua ja sen lähistöä. Paikalle osunut Puolalainen jolle näytettiin karttaa ja yritettiin kertoa minne ollaan menossa pudisti vain päätään ja sanoi ettei tuollaista reittiä ole olemassakaan. Tässä kohtaa manattiin vuodelta 1968 oleva kartta ja todettiin ettei auta kuin lähteä takaisin samaa reittiä. Matkalla spottasin kuitenkin sumussa ihmisen joka liikkui täysin eri paikassa kuin oma reittimme, odotin tyypin tulemista kohdalle ja kysyin mistä hän mahtoi olla tulossa, Five Lakesiltä tietenkin. Ja tadaa olimme taas reitillä eikä huipulla kohtaamamme Puolalainen vaan tiennyt mistään mitään.

Tässä kohtaa alkoi kuitenkin se mielenkiintoisin osuus sillä reitti Swinican ja Five Lakesin välillä on yksi kuumottavimpia mitä olen koskaan kulkenut. Yhtä kettingeissä roikkumista, niiden varassa laskeutumista ja jyrkkiä pudotuksia koko matkan ennen laaksoon pääsyä. En olisi ikimaailmassa selvinnyt reitistä ilman Anttia ja kyllä siinä taisi jossain kohtaa itkukin päästä. Mietin mitä hemmettiä olin oikein ajatellut reittiä valitessa, tai no mitäpä siinä olisi voinut ajatella kun tietoa kyseisestä pätkästä ei meinannut löytyä ei niin mistään edes englanniksi. Jatkettiin kuitenkin matkaa sinnikkäästi vaikka vastaantulijat pudistelivat meille päätään kun kerrottiin minne ollaan matkalla (syy tähän ei tosin selvinnyt sillä oltiin jo voiton puolella tai sitten kyseiset naiset eivät tienneet mitä heillä oli edessä).

Loppu hyvin kaikki hyvin pääsimme nimittäin perille Five Lakesin laaksoon ihan kuten pitikin ja reitti meni juuri samalla tavalla kuin kartassamme. Opaskylteissä arvioituun 3,5 tunnin matkaan meiltä meni kuitenkin 7 tuntia vaikka reippaassa tahdissa kuljimmekin. Tästä syystä suosittelen tuplaamaan nuo aika-arviot Tatroilla, totesimme että ne olivat aika reippaan optimistisia.

Tiivstettynä: Kasprowy Wierch - Swinica 4km 316 metriä nousua. Swinica - Five Lakes 10 km 630 metriä laskua. Yhteensä 14 km, joista karkeasti nousua 316m ja laskua 630m.

IMG_7889.jpg IMG_7904.jpg IMG_7911.jpg IMG_7918.jpg IMG_7927.jpg IMG_7931.jpg IMG_7937.jpg IMG_7939.jpg IMG_7941.jpg IMG_7942.jpg IMG_7947.jpg IMG_7951.jpg IMG_7957.jpg IMG_7960.jpg IMG_7971.jpg IMG_7979.jpg IMG_7989.jpg IMG_7992.jpg IMG_7994.jpg IMG_8001.jpg IMG_8009.jpg IMG_8015.jpg IMG_8020.jpg IMG_8024.jpg IMG_8038.jpg IMG_8050.jpg IMG_8051.jpg IMG_8054.jpg IMG_8061.jpg IMG_8066.jpg IMG_8103.jpg IMG_8121.jpg IMG_8128.jpg IMG_8162.jpg IMG_8139.jpg IMG_8188.jpg IMG_8157.jpg IMG_8196.jpg IMG_8152.jpg