TOINEN VIIKKO EUROOPASSA - ON THE ROAD

PÄIVÄ12: Oltiin saavuttu edellisenä iltana Plitvicen lähellä olevalle Koranan leirintäalueelle. Aamulla meidän piti herätä auringon nousun aikaan ja mennä heti ensimmäisten joukossa puistoon, mutta aamuiset harmaat pilvet ja väsymys veivät voiton. Päästiin Plitviceen puolen päivän aikaan ja kierreltiin puistossa reilu 6 tuntia. Siinä ajassa ehdittiin nähdä kaikki puiston trailit ja putoukset, jonka jälkeen jatkettiin matkaa rannikolle.

PÄIVÄ13: Aamupäivä meni mukavasti Camp Ujcassa Kroatian rannikolla ja päästiin kokeilemaan ensimmäistä kertaa merivettä. Ihan hullua miten hyvin Kroatialainen meri kelluttaa ja veden kirkkaus oli jotain ihan käsittämätöntä. Muutenkin todella siisti leirintäalue, joskin hieman kallis, joten päätettiin jatkaa taas matkaa etelään ja kohti Mostaria.

PÄIVÄ14: Bosnia & Hertzegovina oli jo edellisen ilman perusteella vakuuttanut niin, että päätettiin jäädä sinne pidemmäksi aikaa. Vietettiin pari päivää kaupungissa, syötiin ravintoloissa ja otettiin vähän vapaata pakuelämästä.

PÄIVÄ15: Alkuperäinen suunnitelma Montenegroon ajamisesta päätettiinkin muuttaa reissusuunnitelman rentouttamiseksi ja lähdettiin ajamaan takaisin rannikolle. Matkalla otettiin pitkä breikki Kravicen putouksilla, jossa uitiin vesiputouksissa tuntikaupalla. Aivan sairaan siisti paikka! Matka jatkui Kravicesta Splitistä pohjoiseen rannikolle Camp Tomakseen.

PÄIVÄ16: Vedettiin aamu pitkän kaavan kautta, sillä meidän leiri-isäntä oli aivan super mukava ja alue todella hieno. Uitiin kunnolla, tiskattiin kaikki astiat kunnolla, käytiin suihkussa ja tehtiin oikein kunnon aamiainenkin. Mihinkään ei ollut kiire. Pieni reissuväsy ja Mostariin unohtuneet shampoot kuitenkin kiristivät hermoja ja saatiin pieni reissukiukku aikaan lopulta niinkin fiksusta asiasta kuin tiskirättien määrästä. Jatkettiin matkaa ja saatiin kuitenkin tilanne rauhoitettua ja lopulta naurettiin omalle naurettavuudellemme.

PÄIVÄ17: Aamulla pitkät uinnit ja aamiaiset, matka jatkui takaisin rannikolle. Otettiin lautta saaresta pois ja päätettiin jatkaa saarten sijasta rannikkoa pitkin ajelua. Ajettiin Istriaan ja poikettiin Pulassa, mutta päädyttiin ottamaan suunta kohti pohjoista ja Sloveniaa. Pientä koti-ikävää on havaittavissa ja paahtavan helteen sijaan kaipaa jo viileämpiä maisemia.

PÄIVÄ18: Oltiin saatu vinkki aikaisemmin reissulla tapaamiltamme tyypeiltä tulla Sloveniassa Saksidaan, jossa on leirintäalue keskellä viinitilaa. Paikka kuulosti jo pelkkänä ajatuksena täydelliseltä ja voi jestas miten täydellinen se olikaan oikeasti. Niin ihana ja idyllinen paikka, että päätettiin jäädä pariksi yöksi, jotta päästiin nauttimaan tilalla tarjoiltavasta 5 ruokalajin illallisesta viineistä puhumattakaan. Koti-ikävä ja reissuväsy selätetty täysin ja reissu jatkuu ihan uudella innolla taas.