VIDZEMESIN KIVINEN RANNIKKO - BALTIA

Kesällä Suomen huonojen kelien takia piti ottaa äkkilähtö rantalomalle. Olen jo pitkään myös haaveillut pääsystä takaisin Baltian loputtomille hiekkarannoille, joihin ihastuin lopullisesti teininä kun matkattiin ympäri Eurooppaa pakettiautolla. Kovin moni ei tiedäkään että pienen laiva- ja automatkan päässä Helsingistä löytyy yhdet Euroopan upeimmista rannoista. Meillä oli valitettavasti aikaa vain yksi vkloppu, joten unohdettiin suosiolla monta upeaa paikkaa ja tehtiin täsmäisku yhteen mielessäni pitkään kummitelleeseen kohteeseen. Kyseessä oli myös mun ja Antin ensimmäinen yhteinen reissu ja matkalle lähti tottakai mukaan myös Toni (koira), jonka kanssa reissaamisesta lisää seuraavassa postauksessa.

Reissun ensimmäiseksi etapiksi valikoitui Latviassa sijaitseva luonnonsuojelualue nimeltään Vidzemes Akmenainan Jurmala, joka tarkoittaa Vidzemesin kivistä rannikkoa. Ajomatka Tallinnasta tänne on vain 3h 16min ja maisemat taas ihan kuin toiselta puolelta maapalloa. Olin aikaisemmin googletellut erilaisia paikkoja ja halusin tänne juuri noiden upeiden kivimuodostelmien takia. Rannan tuntumassa sijaitsee myös leirintäalue, josta napattiin koko paikan viimeinen telttapaikka. Vkloppuisin paikalliset tulevat tänne lähikaupungeista rentoutumaan joten rauhaa kaipaavien kannattaa suunnata paikalle arkena tai sesongin ulkopuolella. Alueelta löytyy vessat, suihkut ja kaikkia aktiviteetteja. Jos olisimme olleet paikalla pidempään olisimme ehdottomasti vuokranneet kajakit ja lähteneet melomaan rantaviivaa pitkin.

Päätettiin tällä kertaa pikavisiitin takia kuitenkin vain nauttia auringosta ja uimisesta. Hiekkaranta jatkui loputtomiin ja veteen sai kahlata pitkän matkan ennen kunnolla uimaan pääsemistä. Parasta oli, että täällä ei ole mitään koirakieltoa rannalla, jolloin Tonikin sai nauttia täysin rinnoin olostaan. Täydellinen ensimmäinen lomapäivä siis.

BALTIA VIIKONLOPUSSA

Yleistä: Rantalomalle pääsee yllättävänkin lähelle halutessaan. Me pakattiin autoon telttakamat ja koirakin otettiin mukaan kun suuntasimme perjantaina töiden jälkeen Baltiaan. Viikonlopussa ehtii hyvin Viron ja Latvian loputtomille hiekkarannoille. Täydellinen arkipako tasapainottamaan työviikkoa.

Reitti: Helsinki - Tallinna - Parnu - Vidzemes Jurmala - Riika - Takaisin rannikkoa pitkin Tallinnaan - Helsinki

Laivalla matkattiin Helsingistä Tallinnaan ja ajoimme siitä Parnun ohi ensimmäiselle hyvältä vaikuttavalle rantapaikalle. Seuraavana päivänä kävimme Riikassa asti, mutta palasimme takaisin Latvian rauhallisille rannoille telttailemaan. Uitiin, otettiin aurinkoa ja nautittiin Baltian kesästä täysin rinnoin. Maanantaina aamulla tultiin ensimmäisellä laivalla kodin kautta suoraan töihin.

Kustannukset yhteensä: 400 euroa yhteensä kahdelta henkilölta + koiralta. Eli 200 euroa per henkilö.

Matkat: Laivamatka Helsingistä Tallinnaan ja takaisin auton kanssa maksoi 270 euroa sillä hankittiin liput päivän varoitusajalla kesäsesonkina. Pienellä ennakoimisella hinta olisi ollut yli puolet vähemmän.

Auto: Menimme omalla henkilöautolla ja bensoihin kului vain 60 euroa.

Majoitukset: 20 euroa. Yhtenä yönä nukuimme leirintäalueella suihkun vuoksi ja ostimme myös paketillisen puita, muuten yövyimme ilmaiseksi teltan kanssa rannoilla.

Ruoka: 50 euroa. Valmisteltiin ruokia itse nuotiolla grillaten ja retkikeittimellä.

Muut maksut: Muita maksuja ei reissulta tullut.

baltia_2015 (28 of 221) baltia_2015 (5 of 221) baltia_2015 (26 of 221) baltia_2015 (72 of 221) baltia_2015 (3 of 221) baltia_2015 (29 of 221) baltia_2015 (34 of 221) baltia_2015 (43 of 221) baltia_2015 (74 of 221) baltia_2015 (37 of 221) baltia_2015 (10 of 221) baltia_2015 (13 of 221) baltia_2015 (23 of 221) baltia_2015 (25 of 221) baltia_2015 (53 of 221) baltia_2015 (63 of 221) baltia_2015 (19 of 221) baltia_2015 (56 of 221) baltia_2015 (51 of 221) baltia_2015 (60 of 221) baltia_2015 (11 of 221) baltia_2015 (20 of 221)