MISSÄ SITÄ TULI OLTUA 1

Halusin tehdä kuvakoosteen paikoista missä tämän vuoden olen viettänyt ja millä on ollut minulle merkitystä tämän vuoden aikana. Päätin rajata tämän 1-2 kuvaan per paikka ja pieneen selotukseen miksi. Juttu paisui niin paljon, että jaoin sen kahteen osaan.

LAUTTASAARI

Jostain syystä tämän vuoden aikana ajelin usein laruun, ehkä jotenkin alitajuisesti aavistin muuttavani tänne loppuvuodesta. Täällä tuli vietettyä monet auringonlaskut ja illat. Pyöräilin usein larun läpi ja meidän ensitreffitkin Antin kanssa vietettiin pyöräillen tänne ja istuen eräällä laiturilla nimenomaan täällä. Sattumaako?

HIMOS

Luokkakavereiden kanssa jokavuotinen himoksen reissu, jossa laskettiin, paistettiin rinteessä lettuja ja otettiin rennosti.

RUKA

Hillan kanssa lähdettiin helmikuussa etsimään lumisempia maisemia ja oltiin viikko Rukalla. Olin keskellä eroprosessia ja täällä kyseisellä reissulla tein päätöksen ottaa vastaan asunnon Töölöstä. Kaikki kiitos siitä että rohkeasti lähdin kohti uutta elämää kuuluu Hillalle kaikesta siitä tuesta mitä tällä reissulla sain. Ja oli meillä todella hauskaakin, tehtiin rinteeseen mukaan pitsaa, syötiin hyvin ja lunta oli enemmän kuin tarpeeksi.

UUNISAARI

Tyyntä ennen myrskyä, salasin pitkään muuttoaikeeni Töölöön ja vietin aikaa paljon poissa kotoa. Tähän kohtaan ajoittuu tiettyjen ihmissuhteiden tie kohti päätöstä. Sellainen hetki kun tajuat millä elämässä on merkitystä ja keiden haluat olevan osa sitä.

TÖÖLÖ

Muutin tosiaan takaisin Töölöön maaliskuussa ja samantien tuntui kuin jättiläismäinen kivi olisi vierähtänyt sydämeltä, sain vihdoin happea ja kevät meni hyvin pitkälti siinä, että onneilin elämää ja laatuaikaa Tonin kanssa. Käytiin päivittäin lenkillä hietsussa, istuttiin rannassa ja vain oltiin. Vaihdoin uuteen työpaikkaan ja suunnittelin tulevaa kesää. Ajattelin elämäni olevan täydellistä.

RIKSGRÄNSEN

Puuterilunta loputtomiin, itsensä voittamista, yksi murtunut nenä, elämäni ensimmäiset revontulet, lumikenkäilyä ja totaalinen rakastuminen Ruotsin lappiin.

ABISKO

HeliSkitä loputtomiin jatkuvalla jäätikköalueella. Abiskon luonto oli kaunis talvella sekä myöhemmin toukokuussa, tänne haluaisin takaisin vaeltamaan teltan kanssa.

BJÖRKLIDEN

Rentoilua ja aktiviteettejä, koiravaljakko, jääkiipeilyä, luolaseikkailua ja hyvää ruokaa. Täällä Nata myös pakotti mut lataamaan Tinderin josta olen myös kiitollinen vaikka kovasti reissussa uhosinkin poistaa sen heti Suomeen päästyäni.

HELVETINJÄRVI

Eevakin asui Töölössä ja samanlaiset mielenkiinnon kohteet sekä intohimo valokuvaukseen toivat meidät yhteen. Ensimmäinen yhteinen reissu tehtiin Helvetinjärvelle ja otettiin mukaan Aku ja Tonikin. Saunottiin ja suunniteltiin mitä muita retkiä tehdään. Yön aikana koko maa oli peittynyt hienoon lumipeitteeseen ja aamulla oli ihan sairaan kaunista.

HANKO

Oltiin tyttöjen kanssa skeittihommissa, paljuilemassa ja saunomassa. Meri oli fiilis ja ekat kajakoinnit tuli tehtyä auringon noustessa.

REPOVESI

Pakattiin Eevan kanssa rinkat ja mentiin Repovedelle, siellä päätettiin matkata Olhavalle jossa oltiin yötä. Ihme kyllä saatiin olla täysin rauhassa eikä ketään näkynyt missään. Keli tosin veti aika kylmäksi yöllä ja se oli varmaan karkottanut muut retkeilijät.

YYTERI

Sitten otettiinkin Toni ja Aku messiin ja mentiin yyterin sillä kaipailtiin meren rantaan telttailemaan ja niinhän me mentiin. Aamulla herättiin siihen kun surffari näkyi teltan ovesta uhmaamassa aaltoja.

LOFOOTIT

Olin jo edeltävänä syksynä päättänyt lähteä keväällä Lofooteilla, matkamessuilla alkanut yhteistyö matkailuautofirman kanssa oli piste i:n päälle. Alunperin olin lähdössä matkaan silloisen poikaystävän ja koiran kanssa, mutta erottuamme muuttuivat suunnitelmat hiukan. Lopulta reissu tehtiinkin ihan kahden mimmin voimin toukokuussa. Tästä paikasta olin haaveillut pitkään eikä kyllä tarvinnut pettyä. Toivon pääseväni vielä eri vuodenaikaan takaisin Lofooteille, ehkä se poikaystävän ja koiran kanssa lähteminen tällä kertaa onnistuisi heh.

SEURASAARI

Töölöstä on lyhyt matka seurasaareen jossa olen viettänyt lapsena tajuttoman paljon aikaa. Muuton jälkeen tuli käytyä täälläkin useamman kerran. Uutta perspektiiviä toi paluu merimelojiin ja sitä kautta mereltä käsin saaren ihailu. Yksi alkukesän kohokohtia oli ehdottomasti juhannusmelonta jossa oltiin ihan satunnaisella melontakerhon kokoonpanolla ihastelemassa kokkoja mereltä käsin.

SUOMENLINNA

Kevään ja kesän sinkkuna eläessä kävin myös jonkun verran treffeillä ja jostain syystä lähes kaikki treffit päätyivät Suomenlinnaan. Se taas oli pelkästään hyvä asia sillä tykkään kyseisestä paikasta niin paljon, että hain aikanaan ihan hulluna asumaan saarelle. Suokissa oli monet hyvät deitit, mutta silti kukaan ei kolahtanut täysillä.

DOLOMIITIT

Finnairin kanssa tehtiin yhteistyötä ja lähdettiin Eevan kanssa Dolomiiteille Italiaan. Reissu ylitti kaikki odotukset ja tännekin on päästävä takaisin. Ihan uskomattomia maisemia, elämäni ensimmäiset kunnon tähtikuvat ja yksinkertaisesti tämän kesän kuvauksellisin reissu.

SAKSA

Saksaan ei mulla koskaan ole ollut mikään erityinen hinku, mutta kyllä se vaan löi mut täysin ällikällä. Todella upeita paikkoja joista pitää kirjoitella tännekin kunhan kerkiää.

HELSINGIN SAARISTO

Melottiin ja melottiin vähän lisää sekä loppukesästä myös purjehdittiin, eräänä kauniina iltana päätettiin ihan extemporee pakata kajakkeihin teltta ja eikun saareen yöksi. Aamulla herättiin auringonnousuun enkä eläissäni ole melonut yhtä tyyntä merta pitkin kuin tuona kyseisenä aamuna.

LATVIA

Sitten sieltä se tulikin, se täydellinen tinder-match mitä oltiin petailtu koko alkuvuosi. Tyyppi jonka kuvat olivat niin huonot että meinasin hylätä sen jo kättelyssä, mutta jokin selittämätön sai painamaan sydäntä. Keskustelua oli neljä lausetta ja sovittuna oli treffit vastoin kaikkea järkeä. En tiennyt tyypistä yhtikäs mitään ennen ensimmäistä tapaamista, mutta samantien kun pyöräilin tapaamispaikalle ja näin hänen hymynsä tiesin että tämä oli tässä, ja niinhän se sitten olikin. Meidän ensimmäiseen yhteiseen reissuun lähdettiin elokuussa ja suunnattiin autolla Baltiaan kohteenamme tämä yksi netistä kaivamani paikka minkä Liettuasta halusin nähdä.

VIRO

Otettiin pari yötä telttaillen myös Viron puolella ja tämä reissu sinetöikin sitten meikäläisen elämän ja rakastuin kerta kaikkiaan päättömästi.

Seuraava vuoden puolisko omassa postauksessaan, siinä koosteena jenkkireissun paikat missä käytiin sekä loppuvuoden purjehdus/telttaretket.