MISSÄ SITÄ TULI OLTUA 2

Ensimmäinen osa löytyykin täältä. Tässä tulisi vuoden 2015 loppuosa.  Lähdettiin jenkkeihin ja vietettiin siellä kokonainen kuukausi joten tuntui mahdottomalta jakaa sieltä vain yksi tai kaksi kuvaa. Tässä näette myös missä kaikkialla sitä käytiin. Loppuvuodesta ehti vielä heittää monta telttaretkeä ja purjehdusreissua.

SOUTH DAKOTA

Lennettiin Denveriin Coloradoon, mutta ajeltiin samantien seuraavana päivänä South Dakotaan, matkalla oli kaikkia Amerikkalaisen unelman kliseitä ja tuntui hyvältä olla taas tien päällä.

BADLANDS NATIONAL PARK

Yksi omista lemppareista tältä reissulta, niin epärealistisen näköinen paikka kaikkine omituisine muodostelmineen. Nukuttiin täällä ensimmäinen yö teltassa.

NORTH DAKOTA

Pohjoisessa oli mielenkiintoista, nättiä ja varsinkin Theodore Rooseveltin kansallispuisto ihastutti. Tuntui ajoittain kuin olisi ollut maa aikojen alussa elokuvassa ja odotti vain milloin dinot ilmestyvät keskelle maisemaa.

MONTANA

Yksi ikimuistoisimpia kokemuksia oli Montanassa yö oikeassa tiipiissä ja aamuinen auringonnousu jossa aurinko jäi savun taakse piiloon luoden koko kylän päälle mystisen fiiliksen.

BANFF - KANADA

Kanada ja vuosien haaveet toteutettuna, tänne olen halunnut niin kauan etten edes muista. Eikä Kanada kyllä todellakaan pettänyt minua, kaikki odotukset palkittiin ja jäin kaipaamaan tänne takaisin.

JASPER - KANADA

Vuoden hienoin melontaretki, 30km pitkin Maligne Lakea. Yöpyminen teltassa keskellä luontoa peurojen käyskennellessä ympärillä, Spirit Island ja vuorien sekä tuon järven kauneus käsin kosketeltavan lähellä.

GLACIER NATIONAL PARK

Vuosi aikaisemmin tuli käytyä tässä samassa paikassa, mutta ihan käsittämättömän paljon oli muuttunut ja suuret metsäpalot olivat vallanneet puiston vajaita viikkoja ennen meidän saapumista. Karrelle palanut metsä oli hiljainen ja aavemainen, surullinen ja samalla toivoa herättävä. Tuntui rikolliselta ja väärältä kävellä siellä, ihan kuin olisi kävellyt hautausmaalla hautojen päällä.

YELLOWSTONE

Uusinta tähänkin kansallispuistoon. Edelleen putoukset ja kanjoni ovat suosikkejani. Kaksi kertaa Yellowstonessa on kuitenkin itselleni tarpeeksi eikä tänne ole ainakaan ihan heti hirveää hinkua takaisin.

GRAND TETONS NATIONAL PARK

Aina yhtä ihana Grand Tetons ei pettänyt tälläkään kertaa, vuoret olivat huomattavasti vähä lumisempia mikä pisti surulliseksi, mutta silti pellot, ladot, kirkkaat järvet ja vuoret yhdistettynä telttailuun toimii joka kerta.

CAPITOL REEF NATIONAL PARK

Ensimmäinen kosketus punaiseen kiveen mikä oli kieltämättä mukavaa vaihtelua kaiken pohjoisen vihreyden ja vuorten jälkeen. Capitol Reef oli hämmentävä keidas joka oli kuitenkin aavikkoa samaa aikaa.

BRYCE CANYON NATIONAL PARK

Katsoin lentokoneessa matkalla elokuvan 127 tuntia ja täällä kulkeminen toi sen elävästi mieleeni. Lähdin itsekseni kuvailemaan ja löysin itseni kapeista kanjoneista, jotka toivat vähän liiankin elävästi elokuvan mieleeni.

ZION NATIONAL PARK

Lempparein kaikista. Zion voi että, täältä on useampikin juttu tulossa kunhan saan niitä purettua. Ja tänne haluaisin vähintään viikoksi seikkailemaan. Aivan käsittämättömän monipuolinen ja upea paikka, pitkään ollut tämäkin haaveena ja onneksi viimeinkin pääsin tänne.

GRAND CANYON NORTH RIM

Pohjoinen puolisko kanjonista oli ihan eri näköinen kuin pari vuotta sitten näkemäni eteläinen puolisko. Täällä oli vihreää, metsää ja kasvustoa kun taas etelässä on kuivaa ja ehkä jylhempää. En oikein osaa päättää kummasta pidän enemmän sillä molemmissa on oma hohtonsa.

HORSESHOE BEND

Tämä oli näitä nähty instagramissa pakko päästä näkemään itse. Hämmentävän lähellä kaupunkia ja jotenkin yllättävästi hiekkatien päätyttyä aukesikin jättiläismäinen kanjoni.

ANTELOPE CANYON

Tästä kirjoitinkin aikaisemmassa 10-matkakuvaa postauksessa. Ja tosiaan kuten siinäkin sanoin niin tähän paikkaan olin luonut ehkä aavistuksen liian kovat odotukset. Ensi kerralla pitää selvittää hieman paremmin ja katsoa jos menisi vaikka katsomaan alemmat kanjonit.

ARIZONA

Tajuton kuumuus on asia jonka muistan Arizonasta, onneksi monen muunkin asian kanssa. Wigwam motelliin koitettiin varata huonetta puoli vuotta etukäteen, muttei sellaista valitettavasti saatu, päätettiin käydä pihalla kuitenkin kuvaamassa ja samalla tuli bongattua se reissun upein auringonlaskukin. Kaktuksia ihailtiin Saguaron kansallispuistossa, enkä olisi ihan heti uskonut innostuvani niin paljon kaktuksista.

NEW MEXICO JA WHITE SANDS

Koukattiin Texasin kautta ja lopulta päästiin valkoiselle hiekka-aavikolle. Kaikkialla oli hämmentävän valkoista ja horisontti katosi kaukaisuuteen. Meidän piti myös telttailla tällä samalla hiekka-aavikolla, mutta harmiksemme alueella oli juuri kyseisenä aikana ohjuskokeita ja siksi telttailu ehdottoman kiellettyä.

MONUMENT VALLEY

Vuoden upein telttailupaikka ihan heittämällä. Teltan ovesta aukeava maisema oli ihan uskomaton ja ilma oli niin lämmin, että nukuttiin pelkkä sisäteltan verkko kiinni, ulko-ovet jätettiin auki, jotta yöllä pystyi ihailemaan tähtiä. Makoiltiin Liisan kanssa teltassa ja laskettiin tähdenlentoja, puhumattakaan tuosta aamusta.

ARCHES NATIONAL PARK

Tämä loppupätkä reissusta oli jotenkin niin virkistävää vaihtelua ikisuosikeilleni vuorille. Punaista kiveä ja upeita muodostelmia, tässä vaiheessa myös kuumuuteen alkoi jokseenkin jo tottua (niin paljon kuin nyt kylmästä tykkäävä yleensä kuumuuteen voi tottua). Juomarepun voimin vedettiin Archesissa ihan kiitettävän pitkät kävelypätkät asteiden hipoessa jotain 30-40 väliltä.

CANYONLANDS

Täällä meillä oli aivan liian vähän aikaa myös. Käytiin oikeastaan vain ikuistamassa tämä super kuuluisa kuvauskohde kahdenkymmenen muun valokuvaajan seurana. Loputtomiin jatkuvaa erämaata ja paljon isompi paikka kuin kuvittelin, täällä riittäisi varmasti lisää tutkittavaa.

COLORADO

Täällä meidän osuus jäi hieman lyhyehköksi Lauran sairastumisen vuoksi, mutta fakta on, että terveys ennen mitään muuta. Reissussa ei edes oikein ajatellut mitään muuta kuin, että saadaan reissutoveri kuntoon ja turvallisesti kotimatkalle mukaan. Kaikki päättyikin lopulta hyvin ja onpahan syy mennä tännekin takaisin.

VASIKKASAARI

Paluuta Suomeen oli jo hetki tullut odoteltuakin ja olin suoraa sanottuna onnesta soikeana kotiin päästessä, kentällä oli vastassa komean parran kasvattanut mies ja koira. Syksy oli ihana ja kaikeksi onneksi ehdittiin tekemään vielä pari purjehdusreissuakin, joita ehdin jenkeissä kaivatakin. Otettiin päiväretki Vasikkasaareen, josta purjehdittiin yötä vasten kuun valossa tähtien loistaessa takaisin.

GÅSGRUND

Otettiin yön yli reissu Gåsgrundiin purjeveneellä ja mukaan reissulle otettiin loimulohta, teltta, skumppa ja muita herkkuja. Me nukuttiin Antin kanssa teltassa kun kapteeni nukkui avovaimonsa kanssa veneessä. Tällä samalla reissulla takaisin tullessa merenkäynti oli aika kovaa ja aallot isompia kuin missä ollaan koskaan aikaisemmin menty ja tulin oikeasti merisairaaksi. Päässä heitti todella pahasti vielä seuraavanakin päivänä, mutta meni onneksi sitten ohi.

LUOPIOINEN

Käytiin parikin kertaa moikkaamassa mun mummoa Luopioisissa ja molemmilla kerroilla oli aivan ihana keli. Oli pakko käydä vähän kuvailemassakin kun mummun lihapatojen ääreltä kerkesi.

REPOVESI

Otettiin vuoden vikat telttailut marraskuun nurkilla. Tarvittiin molemmat vähän rentoutumista ja lähdettiin Repovedelle Antin kanssa. Ilta oli viileä, mutta hyvin pärjäsi yöllä kun oli lämpimät kamat. Aamulla juotiin rauhassa kahvit ja lähdettiin sadetta pakoon takaisin Helsinkiin.

PAJAMÄKI

Antti asui Pajamäessä ja siellä tulikin vietettyä suurin osa syksystä Tonin kanssa. Toni oli Antilla hoidossa kun olin jenkeissä, joten herra oli hyvin kotiutunut jo siinä vaiheessa kun tulin matkalta. Pajamäki yllätti täysin minut, en tiennyt missä kyseinen paikka edes sijaitsee ennen Antin tapaamista. Niille jotka eivät tiedä niin se sijaitsee Talin golfkentän takana Pitäjänmäen vieressä, todella kiva alue ja mahtavat ulkoilumaastot ympärillä.

VEIKKOLA

Antti on kotoisin Veikkolasta joten siellä vietettiin joulun lisäksi monia vkloppuja, sopivan lähellä mutta kuitenkin luonto ihan vieressä.

LAUTTASAARI

Ja kuinka ollakaan, vuosi alkoi Larusta ja sinne se myös päättyy. Olen aivan rakastunut enkä keksi yhtäkään syytä miksi muuttaisin ikinä pois täältä. Saarella on niin hyvä olla ja ympärillä oleva meri tekee niin onnelliseksi. Ei tarvitse kuin katsoa ikkunasta ulos ja tulee samantien hyvä fiilis. On se oma koti aina vaan kaikista maailman paikoista paras.